Vzdělávání jinak
(18.05.2018, 12:00, Hlavní sál)
Michal Vodička, Veronika Vieweghová, Veronika Karoušová, Dáda Hádková, Zdeňka Staňková



Michal Vodička Je mi 40 let. Jsem otec 2 kluků ve věku 7 a 9 let. Osobnímu a duchovnímu rozvoji se věnuji již téměř 5 let. Třináctý rok pracuji jako učitel. Jedenáct roků na osmiletém gymnáziu v Prostějově a od května 2016 ve ScioŠkole v Olomouci na 1. a 2. stupni. Mým posláním je práce s dětmi. V Olomouci vedu 2. rokem Mužský kruh. Mým cílem je dosáhnout spolupráce otců. Vytvoření skupiny chlapů, kteří budou vzájemně sdílet své radosti, starosti, koníčky, budou se setkávat a především podporovat v trávení času s vlastními dětmi. Chci dosáhnout pořádání přechodových rituálů pro dospívající chlapce.

Veronika Vieweghová, vystudovaná diplomovaná zdravotní sestra, absolvovala kurzy o vývoji a péči dětí, mnoho vzdělávacích a psychologických seminářů, jako například: Kritické myšlení, Montessori peagogika, psychologie dětí podle MBTI, kurz Respektovat a být respektován, Krizová intervence, základy Biosyntézy...), kurz laktační poradkyně a Duly. Založila a vedla Rodinné centrum Putti. Své dvě dcery šest let vzdělávala doma. Nyní pokračuje v projektu Škola pro mě, který pomáhá rodičům, průvodcům a učitelům hledat přirozenější způsoby vzdělávání, vytváří podpůrné skupiny pro rodiče „domškoláků" a školní pedagogické sbory.
Vede seberozvojové a meditačně-taneční semináře pro ženy i pro páry. Součástí její práce jsou individuální konzultace v oblasti osobního rozvoje. http://www.skolaprome.eu

Zdeňka Staňková už pět let pracuje, přednáší, lektoruje a píše pro iniciativu SvobodaUčení.cz. Má dvě děti, 15 a 9 let, mladší dceru v domácím vzdělávání. Pracovala ve školce, spoluzaložila komunitní školu s názvem NEšKOLA. "Škola, jakkoli pokroková a „dobrá“, je stále instituce, která je součástí systému. Z teenagerů, které vidím okolo sebe, a kteří byli hladoví po tom učit se vše, co kolem sebe vidí, jsou po devíti letech školní docházky často průměrní žáci, které nic moc nebaví, nezajímá, nevědí co chtějí a jak toho dosáhnout. Jsou závislí na vnějším hodnocení, očekávají příkazy a návod, jak je plnit. Velká část viny leží na nás, rodičích, a je velice těžké si to přiznat. Ale velká část viny leží také na škole a celém našem vzdělávacím systému. Na sobě mohu pracovat, měnit se a učit se od dětí, jako to dělám už tolik let. Vzdělávací systém nezměním mávnutím kouzelného proutku. Přesto se o to ve Svobodě učení snažíme." https://www.svobodauceni.cz/

Dana Hádková - Děti jsou vystaveny vlivu mocných šiřitelů hodnot – médiím, internetu. Od pedagogů se v rámci RVP očekává formování dětských osobností, ale systematicky se žádný předmět hodnotovému žebříčku nevěnuje.
Hodnotové vzdělávání pomáhá dětem každého věku zorientovat se v sobě a ve světě, vytvářet kvalitní vztahy a naplno rozvíjet jejich akademický i vnitřní potenciál, učitelům pak dává do ruky nástroj a cestu v podobě metody a učebnic My jsme svět. V tomto inkluzivním vzdělávacím konceptu je pro žáky a studenty výzvou nalézt vlastní motivaci, spolupracovat namísto soutěžit, rozvíjet empatii a porozumět životním hodnotám.
Způsob práce, kterým bude ukázková lekce vedena, vychází z přístupu a metody vizionářské pedagožky sestry Cyril Mooney, míří k lepším akademickým výsledkům, dlouhodobě a v praxi použitelným znalostem, dovednostem a schopnostem.
Učitelům pomáhá najít klíč ke zvládnutí inkluzivního prostředí, v mnoha školách často skokově nového a velmi náročného (s příchodem nových žáků od roku 2016), a to při relativně vysokých počtech žáků ve třídě.
Metoda ctí velmi náročnou a nadmíru zodpovědnou pozici učitele, nerozporuje dosavadní didaktické přístupy a je nápomocná při komunikaci s rodiči. www.skolacyril.org